ROOFTOP, ako a prečo? – rozhovor

    Síce sa mi tomu ani nechce veriť, ale Rooftop shop prednedávnom oslávil svoje v poradí už piate narodeniny. Pre tú najmladšiu generáciu /minimálne tú z Bratislavy, Trnavy a okolia/ je tento graffiti obchod už úplnou samozrejmosťou a predstava, že by si mali kupovať ‘neznačkové’ spreje vo farbách a lakoch za rohom, prípadne chodiť pre farby do zahraničia sa zdá byť sci fi.
Pri tejto príležitosti som sa rozhodol urobiť rozhovor s človekom, ktorý stojí za týmto projektom a ktorý po rokoch nosenia tejto myšlienky v hlave sa rozhodol splniť sen nie len sebe, ale i writerom zo svojho mesta. Nech sa páči – Roman Tóth.

Bolo rozhodnutie otvoriť graffiti obchod ťažkým rozhodnutím? Bol si /a stále si/ relatívne mladý a takéto bremeno by si každý asi na svoje plecia nezobral.

Rozhodnutie bolo jednoduché, keďže tu máme ‘relatívne’ veľkú scénu, nato ako sme malý štát. Bolo teda veľmi potrebné či už pre mňa, ale aj pre ostatných, maľovať s kvalitou. Takže rozhodnutie bolo ľahké, keďže dobre vieš, ako som začínal. ‘HUSTLE Style’ za 300-500 sk colníkovi do vačku, následného obiehania celej Bratislavy a okolia a vozenie sprejov až pod dom. Keď už to bolo neúnosné nejako sa mi podarilo dotlačiť celú paletu ku nám domov, do pivnice. Sen spraviť graff-shop na úrovni bol stále živý a po neskutočných cestách okolo celého Slovenska bolo rozhodnutie po rokoch jasné. Požičal som si peniaze od uja, kde som ručil ‘končatinami’. Hor sa do toho! 6.12.2004 sme už mali prvú tržbu, zdá sa mi to ako včera.

Už odzačiatku bolo okrem sprejov a markerov v ponuke aj oblečenie, aj keď nie v tak hojnom počte ako dnes. Prečo? Bola to ‘z núdze cnosť’, tušiac, že vzhľadom na slovenské pomery predaj sprejov samotný obchod neuživí, alebo v tom bolo niečo iné?

Oblečenie je náš kríž a to doslovne. Na Slovensku, s veľkomestom ako je Bratislava cca 600tis obyvateľov, by nemalo a stále nemá šancu, uživiť obchod len predaj sprejov. Preto to oblečenie bola jasná voľba, snažíme sa mať kvalitu za rozumnú cenu.
Osobne si ale myslím , že je to veľmi dobrá kombinácia. Teraz sme k tomu pribrali aj Sneaker tenisky, a celkom diktujeme trend v teniskách, v Nike sú s nami veľmi spokojní a vychádzajú nám v ústrety. Som teda rád, že som volil to oblečenie, aj keď kvôli nemu má rooftop trošku pošramotené meno a hlavne na Internete. Ale od roku 2010 sa všetko zmení nabehneme na nový systém a bude lepšie. Takže si držme palce 😀

Pošramotené meno?

Ano, pošramotené, keďže celé dni sedím v kancelárii a čítam tie reakcie ľudí, ktoré dostaneš len cez mail , lebo do očí ti to nikto nepovie, veď vieš. Tie úžasné maily, ako niekto nie je schopný overiť objednávku na naše 3 výzvy. Strašným spôsobom nám naloží a to citujem:

“Posielam Vám tento e-mial nakoľko som si u Vás už minulý štvrtok objednal mikimu ktorá mi do dnešného dňa nebola dorurčená!!!! Ani neviem vysloviť aký som nahnevaný, vi si vravíte serózny obchod. To asi tažko. Asi sa pridám ku pár známim ktorý už z vašim obchodom
nechcú mať nič spoločné. Porúčam sa.”

A pritom dotyčný len neoveril objednávku na naše 3 výzvy (2x mail ,1x sms), a keďže máme pravidlo nevybavovať neoverené objednávky. Decká si naobjednávajú hlúposti a potom to neprevezmú a mi platíme poštovné tam aj späť. Toto ma ubíja a ničí zároveň, ale čo už, musím s tým žiť a preto budem kupovať serverové riešenie a zdokonaľovať systém, aby sa takéto veci nestávali. Bude takýchto mailov menej a ja budem mať pokojnejší spánok.

Ľudia sa zvyknú sťažovať na príliš vysokú cenu tenisiek, no neplatí to len o Rooftope, ale o teniskách na Slovensku všeobecne. Môžeš k tomu zaujať nejaké stanovisko?

No to máš tak, tenisky a cenu určuje slovenský NIKE, takže my s cenou nerobíme nič. Ak chceme zaplatiť nájomné a mzdy musíme predávať tenisky za tú cenu čo Nike udelí. Ak by sme ich chceli predávať lačnejšie nevýjdu nám peniaze na salámik (nájomné) a rožky (mzdy). Potom si treba uvedomiť, že máme zo 70% len prémiové tenisky, ktoré sa dajú zohnať len a len u nás, aj keď … ale to radšej nechám tak. Rozhodne ale chcem trošku pozmeniť koncepciu obchodu do smeru tenisiek a skúšať ukazovať Slovákom, že TENNIS CLASSIC VELCRO vôbec nie je trendový model. Odporúčam google ak niekto nevie čo je tenis classic.

Klasický obchod po čase prerástol až po distribúciu značky Molotow pre celú východnú Európu. Táto značka je teda logicky aj najlepšie zastúpenou značkou v sortimente sprejov, markerov a iných graffiti doplnkov Rooftop shopu. Napriek tomu je však častou otázkou, či je v pláne v budúcnosti zaradiť do sortimentu predajne /okrem talianskych Clashov, či španielskej Montany/ aj ďalšie značky ako napríklad nemeckú Montanu, Talianske Beaty, prípadne MTN 94 a iné?

Jj ponuka došla na distribúciu Molotow pre východný blok, keďže som znova nemal peniaze musel som niečo vymyslieť. Založili sme ešte s otcom babkin byt 😀 Babka mala nervy, ale čo už. Dostal som svoje peniaze a kúpil prvý kamión sprejov. Toľko radosti a stresu pokope som ešte nezažil.
Preto má aj Molotow také veľké zastúpenie, rozhodne, ale musíš uznať, že je to dobré, keďže Molotow je to najkvalitnejšie čo môžeš v rámci graffiti zohnať.

Ale aby som sa vrátil k sprejom, keďže som odkojený na španielskej MONTANE originál a málo kto vie, ako sa tie dve značky rozbili, že došlo ku krádeži celej technológie mena a ‘údajnému’ zapáleniu celej španielskej výrobne, preto Španieli majú teraz MTN a nemci MONTANA /podotýkam, že tieto informáciu sú verejné a dajú sa nájsť/. Preto, neplánujem zaradiť Nemeckú Montanu do shopu, aj keď tlaky sú veľké. Možno teraz v rámci krízy a tlaku mojich kamarátov, ktorí mi hovoria “Roman nebuď blbec, ľudia majú úplne na saláme tvoje morálne zabrany, sa pozri okolo seba”. Uvidím, dáme poradu na nový rok a bude sa hlasovať.

Clash máme, Beat je len odnož Clashu v matnom. MTN 94 je čistá blbosť, keďže je to robené čisto len proti boju španielskej montany v Taliansku, proti sprejom Clashu. Ďalší chybný krok, podľa môjho názoru od Jordiho (majiteľ originál španielskej Montany).
Ďalšia veľmi podstatná vec je, že obchod nie je nafukovací a na zaradenie novej línie farieb proste nemáme miesto. ALE :D, koncom novembra sme pridali 6 nových políc, takže sme pripravení na ďalších 102 nových odtieňov, keďže nám ale z Clashu nedošli napriek našej objednávke, musíme ešte počkať 😀 ale toto je klasika so značkami tejto národnostnej mentality, či už španieli alebo taliani. Takto vždy vyzerá celý biznis.
Ďalšie, čo si treba uvedomiť, že v Rooftop-e máš vždy cca 80% z celej ponuky všetkých odtieňov (to znamená, že nám chýba z času na čas len pár odtieňov napríklad zo 183 odtieňov Molotow, dám ruku do ohňa, že máme vždy 150). Čo nie je ani vo veľkých a fakt veľkých svetových graff-shopoch, takže tento servis si málokto uvedomí a hlavne ten kto necestuje. Prejavuje sa to hlavne vtedy ak chceš ísť na produkciu a potrebuješ 5 sád rovnakých farieb a mi ich máme, ale inde sa ti toto stane len náhodne.. musíš mi dať za pravdu.

Osobne s tvrdením, že MTN 94 je úplná blbosť nesúhlasím, nakoľko som mal práve od teba na test nejaké promo kusy a môžem povedať, že som bol spokojný.Tlak na týchto sprejoch je síce skôr vhodný na legál, no patria rozhodne skôr k tým lepším sprejom, i keď to musím hovoriť s rezervou, keďze celú škálu som nemal možnosť vyskúšať.
Poznajúc situáciu z pred 10tich rokov, kedy špecializované spreje na graffiti /minimálne u nás/ neboli vôbec dostupné rozumiem tomu, že ponuka značiek sa ti zdá dostatočná a ani 100 značiek z lenivého toya writera neurobí, no na druhej strane chápem aj ľudskú zvedavosť. Mnohí sa okrem už spomínaných značiek pýtali napríklad aj na austrálsky Ironlak. Je tvoje stanovisko teda jednoznačne zamietavé?

Pozri, keďže robím s farbami 8 rokov niečo o sprejoch viem. Ako málokto na Slovensku, viem aj to zákulisie, prečo vznikol Bombers best.. atd. Prečo vznikla rada 94 od španielskej montany , ktorá je podotýkam vyrábaná v Taliansku.

Ironlak??!!, ma chceš nasrať asi?!. Ironlak je to najhoršie čo nás zatiaľ v graff-busnise zo sprejmi stretlo, to už naša Prima od Kwasneho je lepšie než toto. Ale mne je jasné, že ľudí to láka a rozhodujúca je cena. Špeciálne na východnom trhu, ja to viem lebo predávam spreje na tom území. Takže viem čo napr. poľskému oku ulahodí. Ale keď nájdeš rozumnejšieho writera, ktorý chce kvalitu a nie, že mu outline (obťah) vytiahne slnko už po roku ako pri Ironlaku, tak ten siaha po kvalite. Tá je rozhodne dostupná u nás v Rooftop-e. Vieš, môžeme zaradiť všetky značky sveta, ale načo by to bolo. Tiež môžeme radšej zaradiť môjho favorita, americké spreje, ktoré sú parfumované, takže keď striekaš na vôkol je vôňa. Čo sa mi veľmi páči, ale okrem vône nedostaneš nič.
Na záver len dodám, že novú značku sprejov zaradíme, len ak bude kvalitatívne aspoň na podobnej úrovni ako tie, čo už máme. Ale zaradovať niečo, čo nemá kvalitu? Neviem nejako mi to nejde k tomu servisu čo sme začali od začiatku…ako tiež som sa pár krát uťal, ale každý sa učí na vlastných chybách, takže skús po čom ti oko pozerá a záver nech si spraví každý sám. Môžem aj moje obľúbené použiť “veď tiež sa každému nepáčia len blondíny ” a mne už vonkoncom 😀

Viem, že si v pracovnom procese zapojený vpodstate nonstop. Predpokladám, že spať ale občas musíš. Máš popri dvoch obchodoch /v Bratislave + Trnave a distribúcie/ čas aj na iný relax okrem spánku?

Dobrá! Nato je krásna odpoveď a robia si moji FELLAS zo mňa stále srandu, “ Roman spí v nedeľu” je to z filmu /Ďakujeme, že fajčíte/ a je to presne tak. Mám veľa nápadov a veľa by som toho chcel spraviť. Ľudia, ktorí pre mňa robia (TEAM) to vedia, že ich stále otravujem aj v hodiny kedy to už nie je zdravé ale ja sa “už” snažím rešpektovať pracovný čas môjho TEAMU 😀

Nápady a stres mi nedávajú spávať. To máš tak, keď nás vykradnú, alebo niekto niečo pokazí a zodpovednosť je na mne. Musím to všelijako žehliť, napríklad keď robíš akciu na Rendezi, kúpiš dosky na najväčšiu stenu, lebo pani riaditeľka magistrátu je výrazné proti graffiti v celej Bratislave. Tak nič iné neostáva ak chceš spraviť veľký jam na úrovni, postaviť stenu. Nakoniec fúka vietor a stenu musíme rozložiť a odvolať. Pol ročné rozmýšľanie príprava je v sekunde preč, o peniazoch ani nehovorím, a spánok …
Voľný čas? To je čo? Za celých x rokov, čo predávam spreje, som nebol na dovolenke nikde, ak nerátam 3 dni v Barcelone na výstave oblečenia čo je pracovná vec, lebo musíš robiť predobjednávky a je to v januári takže more len skúsiš, či je slané.
Ale sú dni kedy nič nerobím (štedrý deň + pár nejakých iných sviatkov), ale pre workoholika sú tieto dni ako väzenie. Takže väčšinu času sedávam po sobotách, nedeliach, nociach, ránach v sklade a odpisujem na maily. Vymýšľam rôzne veci ako zlepšiť servis, alebo ponuku.

Počas Vianoc ste v Rooftope pripravili množstvo zliav. Pripravujete niečo aj počas budúceho roka? veľa ľudí sa pýta na známu a úspešnú akciu sprejov 5 + 1.

Je smutné, že musíme na Vianoce robiť zľavy, ale bohužiaľ tak sa otočil trh. Rozhodne pripravujeme masívny výpredaj tovaru aby sme úplne znížili sklad.
Akcia 5+1 je fajn, len vznikajú rôzne problémy, nie každý tomu rozumie ako to celé funguje, preto by sme ju chceli obmedziť na 1-2 týždne, nie celý mesiac. Ale určite vymyslíme nejakú lepšiu novú.

Nie dlho po otvorení bratislavského Rooftop shopu ste otvorili prevádzku aj v Trnave. Neplánuješ túto sieť rozšíriť aj do iných miest?

Trnavskú pobočku sme otvorili cca po 1 roku a rozhodne to, ale v tomto roku aj ukončíme. Či má, alebo nemá význam otvárať rooftop v iných mestách? Ako aj by malo, len je s tým toľko starostí, že vo výsledku to vôbec nemá význam. Slovensko je malé a je tu málo ľudí. Ale som rád, že som to spravil, aj keď ho musíme zavrieť , dostal som veľa skúseností a tie sú to najcennejšie.

Rooftop sa okrem predaja a distribúcie angažuje aj v organizovaní rôznych graffiti akcií. V súvislosti s týmto mi napadá niekoľko otázok. V lete sa uskutočnil na Rendezi graffiti jam s množstvom známych zahraničných mien. Máš na rok 2010 v pláne niečo podobné, čo už môžeš vopred prezradiť? Apropo, nerozmýšlal si niekedy nad tým zorganizovať akciu podobných rozmerov ako napr. Write 4 Gold aj v inom meste než Bratislave, trebárs na východe?

Snažím sa moje zarobené peniaze vrátiť späť kultúre v ktorej som ich zarobil, preto každý rok vrážame do graffiti a hip hopu celkom veľké prostriedky. Treba si uvedomiť, že by som vôbec nemusel. Akcia na Rendezi bola super, až na tú umelú stenu. Ale rozhodne som rád, že sa to konalo vznikla nádherná produkcia “monkey island”, zhodou okolnosti som sa tam bol aj teraz cca 2-3 dni dozadu pozrieť, trošku som sa nasral, lebo nejaké malé prisprosté decko /a ja ho nájdem, lebo Rendez je malá mestská časť/, zničilo svojimi úžasnými tagmi celú produkciu. Ak si uvedomím čo ma to stálo: celú paletu sprejov + celé náklady na Toomera, Kakao a ostatných ľudí + letenky + hotel + čas, aby som ich sem vôbec dostal. Tento chlapec svojimi fixkovými tegmy poslal celú túto snahu pod zem, ale veď na každého raz príde a ja si ťa NÁJDEM. Nerozumiem, prečo toto vzniká. Ale to bude tou generáciu bez rešpektu, ktorá rastie, či absencia rodičov? či kamarátov? alebo Plecha, ktorý ťa pred Peminexom prepleskol a zbavil ťa celého nákupu. Už neviem, ale rozhodne žiaden rešpekt. Umiestniť svoje prenádherné tagy cez produkciu ľudí ktorá sa tam zišla. Ako silná káva!, keď už nie rešpekt k tým ľuďom čo to maľovali tak aspon k celkovej produkcii .

Aby som nezabudol na otázku. W4G už končí a nebude ako súťaž nikdy viac, skôr to bude viac o exhibícii, ak som tomu správne porozumel. Takže tak.
Rozhodne aj tento rok plánujeme nejakú väčšiu akciu a konkrétne mám jedného nového kamaráta, ktorému sa vo Veľkom Krtíši, čo je na pol ceste aj z Bratislavy aj z Východu, podarilo vybaviť celkom veľkú stenu. Mám jednu víziu, ak marketing budget a moje osobné peniaze pustia, spraviť veľmi veľkú akciu vo Veľkom Krtíši. Minimálne čo sa do graffiti produkcie týka. Takže sa uvidí a rozhodne sa je načo tešiť. Ak to nevýjde, tak aktívne tlačíme na graffiti legálne zóny v Bratislave. Robíme na tom snáď každý deň a rok 2010 bude ako pevne dúfam rokom, kedy naše občianske združenie “legálne graffiti zóny” zaberie a konečne budeme mať v Bratislave HALL OF FAME. Tu sa skončí jeden môj VEĽMI veľký sen a môžem pokračovať ďalej v mojich osobných snoch 😀

Ďakujem za rozhovor, dúfam, že som nebol moc ukecaný a som rád, že ťa napadlo osloviť aj mňa. Aj keď veľmi nerád robím takéto kroky, či rozhovory.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *