Sneakers Art: “TENISKY” za 1000$

Aj vy milujete čas od času šupnúť slovo alebo zopár slov do úvodzoviek? Nútili nás to minimálne na základných školách. Čo ak by ste za to dostávali nespočetné množstvo peňazí? Učiteľky by snád vystrelo. Virgil Abloh v škole pozor dával, priučil sa a teraz v spolupráci so spoločnosťou Nike vydáva 10 ikonických modelov pod názvom “The Ten“. A to všetko len vďaka priam až absurdnej interpunkcii – úvodzovkám.

Isteže ide o hlbší význam ako o zúžitkovanie učiva z prvého stupňa ZŠ. Mnoho úvodzoviek okrem funkcie uvádzania priamej reči vyznačuje citáciu alebo vetu s akousi nadsádzkou. Slová alebo vety v úvodzovkách sa používajú často na vyjadrenie uvedomelého stanoviska, čerpajúc zo životnej skúsenosti, a usmerňujúc čitateľa v jeho životných rozhodnutiach. Naopak, slová alebo vety v úvodzovkách sa používajú aj v prípade operovania s ironickým kontextom. V našom prípade ide práve o pohrávanie sa s iróniou, kedy význam slov naberá na kvalite.

Dizajnér Virgil Abloh vedie zoskupenie OFF-WHITE, ktoré sa preslávilo úvodzovkami spojenými s iróniou. OFF-WHITE nedisponuje žiadnym logom. Jediným prvkom je podivuhodná identita zaobalená Helvetica písmom, úvodzovkami a excelentne poňatou myšlienkou.

Z vlastnej skúsenosti vieme, že overené, tzv. empirické, skutočnosti do úvodzoviek nedávame. OFF-WHITE však rozličné slová popisujúce skutočnosť do úvodzoviek dáva, čím vyvracá kontext. OFF-WHITE vycapí CAPS ON HELVETICA nápis “SCULPTURE“ na štandartnú príručnú tašku a vyvoláva otázky… Ide o štandartnú tašku za 2500$ alebo o umelecké dielo? Čo má skulptúra spoločné s koženou príručnou taškou? Čo je v skutočnosti príručná taška?

Aj tá najmenšia drobnosť dokáže poblázniť, pobúriť, obalamutiť. V OFF-WHITE ide o slová v úvodzovkách, ktoré dokážu zmeniť pohľad na skutočnosť bez akéhokoľvek zásahu do skutočnosti. Podľa OFF-WHITE ide o umenie.

Virgil Abloh pôsobí v sneakers priemysle už strašne dlho. Hoci ide o vyštudovaného architekta, sneakers zasvätil celé svoje detstvo. Časom si vybudoval signifikantný umelecký jazyk, ktorého naplnenie zúročuje už nejaký ten rok. Obdivuhodnou vlastnosťou je jeho vytrvalosť. Väčšina z obdivovateľov ostala v šoku, keď zistili, že kolekciu ako “The Ten” skryštalizoval ani nie v priebehu 10 mesiacov. Skĺbiť 53 rokov existencie Nike a ich dizajnového posolstva, a vypychnúť to pravé s dodaním svojskosti. V spojení so všetkým analyzovaním a spracovávaním, vytvoriť 10 originálnych sneakers za obdobie 10 mesiacov je skutočné umenie. Navyše, keď ako reakciou na to praská instagram vo švíkoch. Thumbs up!

Pozornosť však patrí Nike modelom. Práve tie Virgil Abloh rozdelil do skupín na 5 a 5, a to na charakteristické modely Revealing a číre Ghosting.

Revealing reprezentujú modely Air Jordan I, Nike Air Max 90, Nike Air Presto, Nike Air VaporMax a Nike Blazer Mid. Revealing modely prišli o pôvodné označenie, ktoré nahradilo to isté označenie, ale o štipku upravené. Ghosting reprezentujú modely Converse Chuck Taylor, Nike Zoom Fly SP, Nike Air Force 1 Low, Nike React Hyperdunk 2017 a Nike Air Max 97. Ghosting modely sa nesú v žiarivých farbách, obalené v mliečnom povlaku, kde vynikajú predovšetkým slová narozdiel od označenia.

Nike_Virgil_Abloh_TheTen_1

Nike_Virgil_Abloh_TheTen_2

Nike_Virgil_Abloh_TheTen_3

Nike_Virgil_Abloh_TheTen_4

Nike_Virgil_Abloh_TheTen_5

Nike_Virgil_Abloh_TheTen_6

Nike_Virgil_Abloh_TheTen_7

Nike_Virgil_Abloh_TheTen_8

Nike_Virgil_Abloh_TheTen_9

*zdroj: highsnobiety, instagram

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *