Molotow Urban Fine Art Professional Series


Nevidím
úplne do histórie farieb v spreji,  ale čisto pocitovo myslím, že
belton vymyslel sprej už veľmi dávno a writeri čo sú v hre už dlhšie a
na jeho ”tvrdý” ventil nedajú dopustiť nepovažujú rôzne inovované spreje
od ostatných firiem za médium, čo spraví dieru do  graffiti sveta, lebo
ten ortodoxný graffiti pocit zažijú asi len pri tvrdom stisku sprejov z
rady Molotow….určite ostatné značky čo pribúdali na trhu pomohli
začiatočníkom, ktorí neovládajú techniku stopercentne  a rôzne 
“nemolotowy“ s mäkkučkými ventilmi často robia slušne linky za nich, no
nemyslím, že úplne odkontrolované, alebo by som povedal labužnícke.

Úvodom som chcel premostiť k tejto recenzii, kde budem písať o produkte, ktorý možno po dlhých rokoch stojí za zmienku.

Nie
je to žiaden konkurent Molotowu Premium, lebo jeho využitie je
špecifické, priam unikátne….je to teda zrod niečoho zatiaľ
bezkonkurenčného a nech to má hocijaké muchy, cení sa snaha vývojárov
pushnúť  spreje kamsi inam.

K veci….Serus, som Garnard a skúšal
som spreje Urban fine-art/UFA určené do ateliéru , tipujem najskôr na
plátno a neviem aké presahy. Prvým rozdielom je cena, ktorá ti nedovolí
zobrať tuto farbu na zhnitú legálku. Takže reálne to netreba porovnávať
na stene s nejakými inými farbami do streetu, lebo sprejkovi  z ulice sa
pravdepodobne tento druh spreju nikdy do rúk nedostane……ale test by
som nasmeroval skôr do ateliéru, kde u mnohých výtvarníkov mal miesto
doteraz klasický sprej a teraz by ho mohol možno nahradiť Urban
fine-art.

Ja som sa posledné roky markantne presunul z exteriéru
do ateliéru a mojím primárnym cieľom bolo transformovať  to čo som robil
vonku na niečo, čo bude hodnotné na plátne a s tým súviselo to že som
si nevedel predstaviť vzdať sa spreju. A ako je na stenu sprej skvelý
tak na plátne som s ním mal problém……pri porovnaní superžiarivých
plôch natretých všemožnými akrylmi pôsobili často tie syntetické farby z
klasických sprejov mdlo…často tie syntetické plochy mali lesky, ktoré
ich sterilitu špinili, nanesená vrstva bola až umelohmotná a mala
tendenciu praskať ..plátno je fakt úplne lahodný a háklivý materiál
oproti stene, takže žiadne technologické  zaváhanie spreju sa neschová
za štruktúru steny a je teda úplne viditeľné takže sprej bol na obraze
skôr doplnkom, ako čímsi ťažiskovým s čím by som obraz vybudoval….a
tak som dôveroval skôr akrylom, preto som siahol spreji Urban fine-art s
malou dušičkou, že budu do obrazu vhodné, ale sučasne veľkou vierou v
to že konečne nájdem sprej, ktorý bude mať miesto v súčasnej maľbe.

Opíšem vlastne slovne priebeh, ktorého vizuál môžete odsledovať na priložených fotkách za textom.
Na
skúšku som mal 10 sprejov urban fine-art prevažne teplých odtieňov. Mal
som už pripravene plátno 165×145 a jedno poobedie som strávil len
maľovaním  sprejmi urban fine-art na hnedý prednatretý podklad
akrylom…..večer som odchádzal  z ateliéru hlúpy z aerosolov, ale fakt
spokojný s tým čo mi tie spreje UFA dovolili…..v podstate relatívne
veľký formát som mal nejakou plošnou abstrakciou podchytený a farby
uplne žiarili, čo bolo u normálnych sprejov nemysliteľné, dokonca
problematické  bledé  odtiene vanilla a zinc yellow kryli celkom
spoko…výhrada, čo môže byť pre niekoho plus je vlastnosť neroztekania,
teda keď spravíte pomalý ťah, alebo nanesiete veľa farby na okraji
linky sa farba mení akoby na penu, ktorá netečie, no môže po zaschnutí
vytvoriť mierny reliéf, ale ľudia, ktorí si predstavujú sprej ako niečo,
čo len zmačknem a už tečie to určite ocenia.. netečie!… ..a ja som si
hovoril že mám rád keď na tom formáte cítiť tú nanesenú farbu, pôsobí
to tak honosne, že na maľbe sa nešetrilo materiálom a týmto argumentom
som sa s tým stotožnil i ja…proste v globále za par hodín som mal
podklad, na ktorý som v ďalšie dni mohol zazoomovať nejaké detaily a
vyhlásiť obraz za hotový.  Docieliť sprejom to čo akrylom znamená
obrovský časový náskok, lebo akrylom by to trvalo dni. Myslím, že ma
výsledok práce s UFA-mi  dostal aj kvôli ich inému ventilu, ktorý
produkoval premňa z prvu nepochopiteľné linky, no potom som sa začal
sústredovať na možnosť regulácie šírky silou stisku trysky a docielil
som úplne nové ťahy, aké sa na mojich veciach ešte neobjavili. Ja mám
maľbu postavenú na ukladaní liniek, takže to bolo instantne ďalšie “Uau
uau!“ pre tento sprej…..druhý deň nastúpil do hry starší brat Urban
fine-art sprejov ONE4ALL náplne, ktorými som dorábal vrchné
vrstvy……myslím, že práca s nimi je už za hádam 5 rokov na trhu
každému jasná, že sa bez problémov dá s nimi maľovať plošne, že v tejto
“vode” sa pigmentom nešetrilo…takže na kombináciu s UFA-mi sú super.
Ale nový rozmer v práci ONE4ALL prinesie určite kombinácia s odtieňmi
Urban fine-art, ktoré spolu korešpondujú, výrobca tvrdí, že po
prelakovaní by mali byť bez rozdielu/nie všetky su totožné s náplňami
One4all, iba spreje označené vľavo hore na etikete s hviezdičkou, okrem
toho na etikete môžete sledovať svetlostálosť  a kryvosť  jednotlivých
odtieňov…..skúšal som tmavšie odtiene hazelnut brown, burgundy a ocher
brown light, ktoré boli totožné s one4all náplňami s rovnakými názvami a
myslím že na nerozoznanie…v praxi teda môžete maľovať sprejom ufa  a
potom to dotvoriť štetcom One4all.  Takže záujem a presah Molotowu z
graffiti do výtvarného umenia nám umožňuje bez hanby vytvoriť  plošnú
maľbu s materiálom z Rooftopu bez návštevy nejakých výtvarných obchodov
ak máte doma pár prasačích štetcov.

Takže určite odporúčam zájsť
si zobrať do ateliéru nejaký sprej Urban fine-art…..rozumiem, že jeho
cena nedovolí š človeku kúpiť hneď 10,keďže nevie do čoho ide, no nejaká
pekná dvojica sprejov z tejto škály 48 odtieňov bude pre váš ateliér
iste novou skúsenosťou a nie posledným nákupom sprejov z tejto rady.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *